Foto: Anne Günther

Dr. Hanna Kauhaus

Group Leader of the Research and Transfer Group “Church and Congregational Theory: Global Lutheran and Ecumenical Perspectives”

Faculty of Theology, Center for Empowerment Studies

Martin-Luther-University Halle-Wittenberg

Friedemann-Bach-Platz 6

06108 Halle (Saale)

E-Mail

https://halle.academia.edu/HannaKauhaus

 

Research Interests

  • Ecclesiology, Theories of Church, Church development and reforms
  • Church in an ecumenical, international, diversity-sensitive and transformational perspective
  • Empowerment of volunteers in the church
  • Connection between theory and practice, research transfer
  • Methodological questions of theoretical and empirical approaches

Vita

Education

  • 2010 PhD (Dr. theol.) in Historical Theology on the topic of Bible interpretation in 18th century theology and  philosophy (“Wege der Bibelauslegung im 18. Jahrhundert”, supervision:  Prof. Dr. Volker Leppin and PD Dr. Hans-Martin Rieger)
  • 2006 M.A. in Protestant Theology and Educational Sciences, Friedrich Schiller University Jena
  • Studies at Rostock, Kassel, Berlin and Jena

Professional development

  • since 03/2023 Group Leader of the Research and Transfer Project “Church and Congregational Theory” (KÖW), funded by the Lutheran Churches in Germany, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
  • 2016 – 2023 Administrative Director of Graduate Academy, Friedrich Schiller University Jena
  • 2012 – 2016 Project Coordinator at Graduate Academy, Friedrich Schiller University Jena
  • 2011 – 2012 Coordinator of the Research training group “Protestant Traditions of Education and Bildung in Middle-Germany”, Friedrich Schiller University Jena
  • 2009 – 2011 Academic Staff at the Institute for Historical Theology, Faculty of Theology, Friedrich Schiller University  Jena
  • 2008 – 2009 Student adviser and Coordinator for Study Programmes, Faculty of Theology, Georg August University Goettingen
  • 2006 – 2008 Student pastor at the protestant student house “Karl von Hase”, Jena

Publications

Authored Books

  • Geschichte der Pädagogik. (utb basics). Von  Ralf Koerrenz, Karsten Kenklies, Hanna Kauhaus und Matthias Schwarzkopf.  Paderborn 2017.
  • Biblische Bildung. Studien zum Bibelverständnis Immanuel Kants undJohann Georg Hamanns. (PSK 16). Jena 2012.
  • Vielfältiges Verstehen. Wege der Bibelauslegung im 18. Jahrhundert. (AKThG 35). Leipzig 2011.

Jornal Articles and Book Chapters

  • German „Kirchentheorie“: Theory of Church between doctrinal Ecclesiology and Social Sciences. In: International Journal of Practical Theology (IJPT), accepted for publication.
  • Unbefristet  im akademischen Mittelbau: Was ist für eine zukunftsweisende  Ausgestaltung von wissenschaftlichen Dauerstellen zu beachten?  Einsichten aus Interviews mit Dauerbeschäftigten in Forschung und Lehre   . In: Personal- und Organisationsentwicklung in Einrichtungen der Lehre und Forschung (PO-E) 3+4/2022, S. 122-127.
  • Leistungsfähig  und zufrieden? Unbefristete und befristete Postdocs im Vergleich. Von  Hanna Kauhaus, André Stiegler und Gregor Fabian. In: Forschung &  Lehre 9/2021, S. 736-738. (Vorschau   )
  • Die Tenure-Track-Professur  als Impulsgeberin für eine Reform akademischer Karrierestrukturen? Von  Uwe Cantner und Hanna Kauhaus. In: Angela Borgwardt, Die Tenure-Track-Professur – Impulsgeberin für das deutsche Wissenschaftssystem. Dokumentation der gleichnamigen Tagung, 2021.
  • Beratungsangebote  für Postdocs. Ergebnisse einer deutschlandweiten Befragung von  Universitäten. In: Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln  3/2021, S. 55-69.
  • Personalentwicklung für Postdocs: Impulse aus der zweiten Jenaer Postdoc-Studie. Von Hanna Kauhaus und Elisabeth Franzmann. In: Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln 3/2019, S. 29-43.
  • Freiheit  der Wissenschaft und Bildung durch Wissenschaft. Friedrich  Schleiermachers Universitätsidee und ihre reformatorischen Wurzeln. In:  Klaus Fitschen et al. (Hg.), Kulturelle Wirkungen der Reformation –  Cultural Impact of the Reformation. Kongressdokumentation Lutherstadt  Wittenberg 2017, Bd. 1, Leipzig 2018, S. 167-178.
  • Vernunftreligion  und Schriftgelehrsamkeit. Wege der Bibelauslegung nach Kants “Die  Religion innerhalb der bloßen Vernunft” und “Der Streit der Fakultäten”.  In: Harald Matern, Alexander Heit und Enno Edzard Popkes (Hg.),  Bibelhermeneutik und dogmatische Theologie nach Kant. (Dogmatik in der  Moderne Bd. 14). Tübingen 2016, S. 35-54.
  • Lernorte in der  Hebräischen Bibel. Von Hanna Kauhaus und Matthias Schwarzkopf. In:  Annika Blichmann, Karsten Kenklies (Hg.), Pädagogische Kultur des  Judentums als moderne Tradition. (Kultur und Bildung Bd. 10). Paderborn  2016, S. 59-70.
  • Weitblick, Verantwortung und Zusammenarbeit. Das Zertifikatsprogramm “Führung in der Wissenschaft” der Friedrich-Schiller-Universität Jena. In: Wissenschaftsmanagement 3/2015.
  • Protestantismus  und Bildung: Ausgangspunkte im 18. Jahrhundert. In: Ralf Koerrenz  (Hg.), Bildung als protestantisches Modell. Paderborn 2013, S. 43-61.
  • “So  lange ich Hofnung haben kann Sie zu gewinnen…”: Johann Georg Hamanns  Kommunikation mit Immanuel Kant. Beobachtungen zu einem Versuch  seelsorgerlicher Begleitung im Jahrhundert der Aufklärung. In:  Theologische Beiträge 3/2013, S. 153-163.
  • Das Christentum  und die Religionen. Toleranz, Anerkennung und die “Umformung des  Christlichen” in Lessings “Nathan der Weise”. In: Zeitschrift für  Pädagogik und Theologie 3/2011, S. 332-341.

Edited Books

  • Hanna  Kauhaus und Norbert Krause (Hg.), Fundiert forschen. Wissenschaftliche  Bildung für Promovierende und Postdocs. Wiesbaden 2017.
  • Hanna Kauhaus und Evelyn Hochheim (Hg.), Qualifizierung in der Postdoc-   Phase. Handreichung zur Planung und Umsetzung von Angeboten.    UniWiND-Publikationen Bd. 5, 2015.
  • Hanna  Kauhaus, Das deutsche Wissenschaftssystem und seine Postdocs.  Perspektiven für die Gestaltung der Qualifizierungsphase nach der  Promotion. Hg. von Hanna Kauhaus unter Mitarbeit von Norbert Krause und  Susanne Undisz. Bielefeld 2013.

Miscellanious